پاورپوینت کامل و جامع با عنوان کارگاه اتومکانیک (آشنایی با قطعات سازنده خودرو) در 150 اسلاید

پاورپوینت کامل و جامع با عنوان کارگاه اتومکانیک (آشنایی با قطعات سازنده خودرو) در 150 اسلاید

خودرو (به انگلیسی: car) یا ماشین یا اتومبیل و به فارسی افغانستان «موتَر» به وسیله نقلیه چرخداری گفته می‌شود که موتور خود را حمل می‌کند این بدین معنی است که خودرو بدون ارتباط با وسیله دیگر و به کمک نیروی ماشینی خود، قادر به حرکت است.

دید کلی

اصولاً برای تمام وسایلی که دارای منبع قدرت باشند و به خودی خود بتوانند حرکت کنند، می‌توان واژهٔ خودرو را بکار برد. لیکن کاربرد این واژه در زبان ما دارای محدوده مشخصی است که معمولاً به وسایل متحرکی گفته می‌شود که همگی دارای حرکت بوده و با زمین در تماس هستند. با این نگاه خودرو گونه‌ای وسیله موتوری چرخ‌دار است، که نخستین سازندگان آن را با هدف حمل‌ونقل سرنشینان در جاده‌ها طراحی نمودند. از نخستین تعاریف مخترعان اولیه اتومبیل، اینگونه استنباط می‌شود، که هدف آنها از استفاده چهار چرخ در طراحی اتومبیل‌های نخستین، انتقال یک تا هشت نفر بوده است.

ساختمان خودروها

هر خودرو را می‌توان به هفت بخش کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

۱- سیستم مولد قدرت (موتور): در این واحد که انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود حرارت ناشی از سوختن هیدروکربن‌ها با بالاتر از ۷۰۰درجهٔ سانتیگراد می‌رسدکه به علت بازده مفید سیستم از هر ۴ قسمت حرارت تولید شده۱ قسمت به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شدو بقیه به صورت هوای گرم یا دودهای حاصل از احتراق از موتور خارج می‌شود در یک موتور در حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ قطعهٔ متحرک وجود دارد که همه نیاز به روغن کاری دارند با توجه به درست کار کردن سیستم روغنکاری ولی باز هم عمر مفید یک خودرو ۸ سال کار یا پیمودن۱۵۰۰۰۰کیلومترمسافت است. در حقیقت، عملکرد موتور چهار مرحله است که به اختصار به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

  • در مرحله اول، سوپاپ ورود هوا باز شده و با حرکت رو به پایین پیستون، مخلوط هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شود.
  • در این مرحله، سوپاپ‌ها بسته شده و با حرکت رو به بالای پیستون، مخلوط هوا و سوخت به شدت فشرده می‌شود.
  • وقتی که پیستون به بالاترین سطح خود رسید، با جرقه زدن شمع، احتراق انجام می‌شود و نیروی حاصل از احتراق، پیستون را با فشار بسیار بالا به پایین هدایت می‌کند.
  • ۴. در مرحله آخر نیز سوپاپ خروجی باز شده و با حرکت رو به بالای پیستون، تمامی گازهای حاصل از احتراق، از سیلندر خارج می‌شوند. این چرخه چهار مرحله‌ای، به سرعت در موتور تکرار شده وموتور روشن می‌شود. گفتنی است، در خودروها، برای افزایش توان خروجی، از موتورهای ۴، ۶، ۸، یا ۱۲ سیلندر استفاده می‌شود. در این فیلم کوتاه شما می‌توانید به‌خوبی با مطالب بالا آشنا شوید.

    ۲- سیستم انتقال قدرت:این مجموعه وظیفه دارد قدرت تولیدی موتور را به چرخها انتقال دهد که شامل جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت، و کلاچ می‌باشد.

    ۳- سیستم تعلیق و فنر بندی:در اتومبیل‌های جدید دستگاه فنر بندی در هر دقیقه بیش از ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰بار نوسان می‌کند تا اتاق و شاسی، سرنشینان را در معرض ضربه‌های ناشی از ناهمواری‌ها ی جاده قرار ندهد.

    ۴- سیستم چرخ بندی و ترمزها:به طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰کیلومتر مسافت پیموده شده یا هر شش سال کار خودرو هر چرخ حدود ۹۵ میلیون بار چرخش می‌کند.

    ۵- سیستم بدنه و شاسی:بدنهٔ خودرهای جدید طوری ساخته می‌شود که بتواند تمامی قطعات را نگهداری کند در هر بدنهٔ خودرو حدود ۴۰متر مربع ورق فولادی به کار می‌رود که ضخامت آن۴/۰ تا ۲/۱می‌باشد.

    ۶- سیستم هدایت و فرمان:نیروی متوسطی که لازم است تا بتوا خودرو را در یک پیچ معمولی هدایت کرد بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم می‌باشد ولی سیستم‌های جدید فرمان ای نیرو را به حدود ۳۰گرم کاهش داده‌است.

    ۷- سیستم برق‌رسانی:از باتری‌های ۲۴٬۱۲٬۶ ولتی برای راه‌اندازی و روشن کردن موتور استفاده می‌شود سیستم جرقه زنی را تا ۳۰۰۰۰ولت افزایش داده برای جرقه زنی موتور آماده می‌کند در این گروه همچنین چراغهای روشنایی و علایم و برف پاکن‌ها و بخاری و دیگر وسایل الکتریکی نصب شده‌است.

    فهرست مطالب:

    مقدمه

    آشنایی با قسمتهای تشکیل دهنده خودرو

    موتور

    موتور از نظر کارکرد

    موتورهای دو زمانه بنزینی

    موتورهای چهار زمانه بنزینی

    عمل تنفس

    عمل تراکم

    انفجار

    خروج دود

    موتورهای چهار زمانه دیزلی

    کاربرد موتور دیزل در خودروها

    قسمت های اصلی یک موتور

    بلوک سیلندر

    وظایف دسته موتور

    جنس بلوک سیلندر

    انواع بلوک سیلندر

    بوش تر

    بوش خشک

    وظایف سیلندر

    مشخصات سیلندر

    معایبی که در سیلندر به وجود می آید

    سرسیلندر و واشر سرسیلندر

    متعلقات سرسیلندر

    انواع سرسیلندر

    عیوب سرسیلندر

    جنس واشر سرسیلندر

    عیوب واشر سرسیلندر

    کارتر و میلنگ

    ساختمان میلنگ

    و...

    دستگاه سوخت رسانی

    باک

    پدال گاز

    پمپ بنزین

    کاربراتور

    انواع کاربراتور

    صافی هوا و لوله های ارتباطی

    انژکتور

    و...

    دستگاه تولید برق

    باتری

    تشخیص قطب های باتری

    نگهداری باتری

    اسید باتری

    مدار جرقه زنی

    اصول کار مدار جرقه زنی

    سوییچ

    کویل و ساختمان آن

    و...

    سیستم خنک کننده

    انواع سیستم خنک کننده

    ویژگی های سیستم خنک کننده

    سیستم خنک کننده آبی

    رادیاتور

    انواع رادیاتور

    ترموستات

    انواع ترموستات

    واترپمپ

    پروانه خنک کن

    مایع ضدیخ

    و...

    دستگاه روغن کاری

    قطعات دستگاه روغنکاری

    فشارسنج روغن

    صافی پمپ روغن

    صافی روغن

    کانالهای روغن

    روغن موتور

    مخزن روغن

    وظایف روغن

    و...

    دستگاه انتقال نیرو

    کلاچ

    وظایف کلاچ

    اجزای کلاچ

    جعبه دنده

    انواع جعبه دنده

    میل گاردان

    دیفرانسیل

    و...

    دستگاه هدایت

    اجزای تشکیل دهنده دستگاه هدایت

    سیستم ترمز

    قطعات تشکیل دهنده ترمز

    ترمز دستی

    و...


    اتومکانیک

    گیربکس

    موتور

    کویل

    باتری

    سیلندر

    کاربراتور

    انژکتور

    پیستون

    رادیاتور

    روغن

    پمپ

    کلاچ

    دیفرانسیل

    ترمز

    مقاله

    پاورپوینت

    فایل فلش

    کارآموزی

    گزارش تخصصی

    کارورزی

    اقدام پژوهی

    درس پژوهی

    جزوه

    خلاصه

    نمونه سوال